29-06-2009

Reizen vanaf de achterdeur


De ideale reisroute begint uiteraard bij je achterdeur. Dus heb ik laatst even opgezocht waar die roodwitte paaltjes bij mijn achterdeur naartoe leiden. Naar heel ver weg, zo bleek. In zuidelijke richting kom je uit in Sagres in Portugal. In noordelijke richting eindigen ze in Sint Petersburg. Prachtig, maar helaas, het is een wandelpad.

Zaterdag kreeg ik iets beters in de schoot geworpen. Bij de achterdeur stond een hele rij oude legervoertuigen; had met Veteranendag te maken. Een van de festiviteiten in de week voorafgaand aan deze dag, was een fietstocht van de Normandische landingstranden naar Den Haag, in het spoor van de Nederlandse Irenebrigade, die deze route in '44-'45 aflegde.

Als je hem andersom rijdt, sluit ie dus precies aan op de route van Patton. Geinig idee toch, dat de achterdeur op een historische manier met Normandie is verbonden. Maar natuurlijk ook een leuke rit als je toevallig niet naast het hoofdkwartier van de Landmacht woont (foto).

Politie schudt TT-bezoekers uit


Wacht de politie gristenen op na de EO-jongerendag met een radarpistool? Ligt de politie met laserguns in de struiken om homo's te bekeuren na de Roze Zaterdag? Hangen ze met helicopters boven Oeteldonk om niet-Brabo's te op de bon te slingeren na afloop van het carnaval? Dacht het niet. Maar het is inmiddels heel gewoon dat ze het na afloop van de TT wel doen met motorrijders. En dat, mevrouw de voorzitter, is een grote schande.

Niet alleen in Drenthe pakte de politie massaal uit met snelheids- en drankcontroles. Ook de politiekorpsen van de Kop van Overijssel en van Noord-Holland Noord probeerden een graantje mee te pikken. Dat laatste korps deelde op vrijdag en zaterdag maar liefst 2900 bonnen uit. Wegens het massale uitrukken van de politie was het happy hour voor bankrovers, moordenaars en inbrekers. Maar daar hoor je verder natuurlijk niets over.


27-06-2009

VVN heeft weer een verbodsideetje


Daar is ie weer: het jaarlijkse ideetje van Veilig Verkeer Nederland. Deze keer over inhalen op 80 km-wegen. Zou verboden moeten worden. Liefst met een hek op de middenberm. In Zweden hebben ze dat al jaren en het is vreselijk. Zelfs in dat lege land zit je hierdoor voortdurend ingeklemd tussen twee Volvo's.

Maar goed, VVN heeft weer wat kunnen roepen en de journaals zonden het plichtsgetrouw uit. Dus dat was weer scoren. Heel belangrijk voor VVN, want zolang ze iets roepen blijven dit soort clubs bestaan. Dus houdt het nooit op, crisis of geen crisis. Reken alvast maar op de volgende voorstellen: rookverbod in auto's, motoren met meer dan 50 pk verbieden, verplichte zijwielen voor motoren, algemeen inhaalverbod voor alles, alle bochten moeten uit de wegen.

Het eindigt op het moment dat er geen verschil meer is tussen treinrijden en individueel verkeer. Want het enige veilige verkeer is geen verkeer. Hierna wordt de organisatie omgedoopt tot Veilige Keukentrapjes Nederland, want we er moet toch een baantje worden gevonden voor ex-ministers.

25-06-2009

Honda wil beetje sexy worden


Denk je aan een Tuono, dan denk je aan sex. Denk je aan een 1098, dan denk je aan harde porno. En die matzwarte Sportster is ook wel geil, ja best wel. Maar denk je aan Honda, dan denk je aan Japanse ingenieurs.

Net als bij Honda Italië zien ze bij Honda Nederland het probleem met Honda ook wel een beetje. En dus doen ze nu dingetjes met Playboy, het enige blootblad dat zelfs Rouvoet niet voor zijn vrouw hoeft te verstoppen. Een reportage van 14 pagina's met een nakend meisje op een nakende Honda CB1000R. Porno in homeopathische dosering, zeg maar.

Ook zwaar verdund zijn de 'fantastische prijzen' die kunt winnen als je je adresgegevens hier achterlaat. Geen gratis Honda CB1000R, maar een maandje erop rijden. En geen maandje gratis rijden op een playmate, maar een proefabootje van een halfjaar op de Playboy.

22-06-2009

The Stig doet zijn helm af



Wie de The Stig is, was op de internets zo ongeveer de meest gestelde vraag en een groter raadsel dan het hiernamaals. Tot gisteravond, want toen deed de tester van het autoprogramma Top Gear zijn helm af. Het bleek de relatief onbekende motorcoureur M. Schumacher te zijn.

Volgens kenners genoot de motorrijder ook enige bekendheid als autocoureur voor Ferrari (een Italiaans automerk).

21-06-2009

LDT: meer dames dan ooit


Rond de 25 procent van de 270 deelnemers aan de Langste Dag Tocht van afgelopen zaterdag was vrouw - een record. En omdat ze nauwelijks klaagden, niet steeds naar het toilet vroegen en geen depressies kregen, was dat een grote verrijking.

Verder vielen er deze keer niet noemenswaardig veel doden en gewonden. Alleen sommige Tomtom-bezitters hebben - zoals we wel vaker horen - een compleet andere route gereden. Door enkele cruciale verschillen in rekenmethodiek of omdat ze waren vergeten het tweede deel van de route te laden, reden zij de Stelling van Amsterdam via Kopenhagen, Bangkok en Den Helder. Over het strand bereikten zij het eindpunt: strandpaviljoen De Golfslag in Wassenaar.

16-06-2009

Zwijnenkoorts preventietips


HorizonTaal medisch. Krijg je als motorrijder nou sneller de Mexicaanse biggenhoest of niet? Mijn moeder zegt altijd dat ik een sjaal om moet doen op de motor, omdat ik anders kou vat. Maar dat hoeft niet hetzelfde te zijn als griep. Verder weet ik het ook niet.

Ik snap de hele hysterie niet zo. Bij elke huis-, tuin en keukengriep gaan er een stuk of duizend Nederlanders dood. Hoor je verder nooit iets over. Maar nu de griep uit Mexico komt, gaat overal het luchtalarm af. En toch hebben we in heel Europa maar een of twee doden. Maar dat waren mensen die van de griep het laatste duwtje kregen. Net zoals bij een gewone griepgolf of zware verkoudheid gebeurt.

Dus ik geloof eigenlijk niet dat het veel voorstelt. Ook onze diplomavervalser dr.ir.ds. Pil is die mening toegedaan. Maar je weet nooit. Doe daarom voor alle zekerheid een sjaal om, zegt moeders dus. Ga niet tongzoenen met een HOG. Ga niet naar Mexico. En bestel desnoods een anti-griep-bufje bij de motorlidl.

Zojuist is trouwens mijn zonnebril uit Texas aangekomen. Durven ze bij Eyewish Groeneveld 300 euro voor te vragen. Kost bij de cowboys slechts een derde daarvan. Loop wel flink te blaffen sinds ik hem heb uitgepakt. Ligt Texas soms naast Mexico?

Grote Lucht Denemarken


Ruimte, vrijheid en weidsheid. De Amerikanen hebben daar Big Sky Country voor - oftewel Montana - maar wij hebben ook zo'n land. Big Sky Denmark. Met name langs de Deense westkust zul je het ervaren. Vandaar dat kunstschilders er in groten getale zijn neergestreken. Om de luchten te schilderen en er ongestoord te kunnen rommelen.

In augustus had ik er een paar onverwacht geweldige dagen. Onverwacht, omdat ik Denemarken altijd maar een beetje saai vond. Maar de westkust is nu toch wel mijn favoriete weg naar het Hoge Noorden geworden. Leuker, frisser, vrijer dan de routes door het binnenland of over de Oostzee-eilanden - waar het vaak aanvoelt alsof je op een begrafenis bent: stil, streng en beklemmend.

Het verhaal over de Deense westkust heb ik zojuist opgestuurd. In de volgende Promotor wordt het gepubliceerd.

12-06-2009

Vrijdag motormuziek: Van Slap Gelul


Als je vage sociotaal uit je nek staat te zwetsen (ja, vierdubbelop) en je trekt er een doodgravershoofd bij, denken sommigen dat je iets diepzinnigs te melden hebt. Maar maakt Van Dik Hout daarom ook meteen muziek voor motorrijders? Of muziek voor emomeisjes met een opoefiets? Bij TTLive dachten ze het eerste en boekten Van Dik Hout samen met onder andere Guus Meeuwis en Wolter Kroes voor het TTlive-festival dat in het teken staat van Motoren & Muziek.

Maar goed, het schijnt best wel okee te zijn als je soms de fout ingaat. En vergeet niet dat de keuzes die je maakt de juiste zijn, want je hebt ze zelf gemaakt. Dan ben je dus fout maar toch goed bezig met jezelf. Oeh oh oh. Jaja. Het komt eraan. Dus blijf niet staan. Loop naar de maan. Ik ga slaan.

StickerFix: voor kleine lakschades


Het is niet langer nodig een motor in ducktape-kleur te kopen. Om lakschades te verbergen heeft AkzoNobel namelijk StickerFix bedacht. Dat is een velletje stickers dat door schadebedrijven op kleur naar keuze wordt gebracht. Krasjes op de tank of kuip kun je zo zelf vrijwel onzichtbaar wegwerken. Later zullen de basiskleuren ook verkrijgbaar zijn bij zaken als Halfords. Ze zijn ontwikkeld voor auto's, maar blijven mogelijk ook op een motor plakken.

De vinylstickers (geleverd op A5-velletjes) kun je uiteraard ook preventief aanbrengen. Met een fohn zijn ze weer te verwijderen. De prijs is nog niet bekend.

10-06-2009

Motorblaadje suit!


Hehe, eindelijk eens een online motormagazine dat niet meteen naakt en bevallig in de houding springt als de handel langskomt. (Deze foto doet anders vermoeden, maar dit is Otto Blötkügel, de hoofdredacteur van een Duits motorratmagazijn.) Maar we hebben het natuurlijk over de onafhankelijke, lezenswaardige, nieuwe Motorblaadje. Hij sweer bij elkaar gesmurfd en ligt nu in het schap. Bovenstaande foto staat in de snieuwsbrief. Het bijpassend verhaal kan ik alleen niet vinden.

Wel: verhalen over tuinkabouters, stoephoeren, vuile verzekeraars en rukkershutten. Ook een lezersreisje naar Ierland. En een test van Lidl-rotzooi, maar dat neigt naar het nuttige, dus daar heb je minder aan. Anyway, snel naar de nieuwe Motorblaadje.

09-06-2009

Koopziekte


Echte kerels winkelen niet. Dus dat is dan weer een van die dingen waardoor ik lelijk door de mand val. Ik vind winkelen namelijk leuk. Wat zeg ik? Als ik allenig ben, kan ik volledig koopziek worden. En dat zonder noemenswaardig banksaldo.

Deze week allemaal troep ingeslagen bij de Chinese supermarkt. Nog even uitzoeken wat daarvan allemaal eetbaar is. Ook nog een boek gekocht: Mijn haar is lang van Brusselmans. Daar moest dan ook nog een kek interrectueel leesbrilletje bij, voor op het Bagles & Beans-terras van het boekenpaleis, want daar zitten leuke meiden. Bij het motorpaleis was het ook gezellig. Maar zelfs met koopziekte kan ik daar bijna nooit wat vinden. Hoeft ook niet, want men kan daar ouwehoeren zonder te kopen. Doet iedereen daar.

De grote klapper was De Zwerfkei in Woerden. Hou sowieso van buitensportwinkels. Kwa kleding en reisrommel hebben ze daar veel meer moois en leuks dan in het motorpaleis. Het buitensportpubliek vind ik daarentegen altijd een beetje grefo en Volkskrant, dus dat is meer een beetje schuchter langs elkaar schuiven dan dat je er contact mee hebt.

Zwever Befsport in Den Haag heeft al veel, maar Zwerfkei nog meer. Eigenlijk kwam ik voor de biefjurkie, maar aan de kassa had ik twee truien van Icebreaker, een North Face jack voor het meisje, een Australische cowboyhoed en een soort fietspomp waarmee je in de rimboe espresso kan maken. Ik zal het waarschijnlijk nooit gebruiken, maar ik werd er wel blij van. En daar ging het om. Maar niet bepaald lekkere biefjurkie daaro.

Gisteravond laat nog een tijdje over de internets gezworven. Vooral eBay. In Texas geboden op een zonnebril; in Düsseldorf op motorlaarzen; in Bologna op een broek; in Engeland op een T-shirt. Zojuist zag ik in de mailbox dat ik van alles de eigenaar ben geworden. Het geld is dus weer op. Straks maar een paar aanmaningen naar opdrachtgevers versturen. Crisis? Jazeker. Nog een weekje alleen, dan is het weer over.

06-06-2009

Een godverdomse rit van een godverdomse klootzak



6 juni D-Day - Een van de grote namen achter de bevrijding van West-Europa, Generaal George S. Patton, was een gelovig man. Toch zou hij het nooit schoppen tot erelid van de Bond tegen Vloeken. Want hij was een godverdomse klootzak, vond hij zelf. Hij schold nog meer dan de godverdomse kutkok Gordon Ramsey.

De Tweede Wereldoorlog was dan wel een godverdomse klotetijd, maar schelden kon nog zonder dat godsdienstigen klaagden dat ze gekwetst werden, zonder dat er brieven naar je opdrachtgevers werden geschreven, zonder de bedrijven een scheldverbod in de algemene voorwaarden hadden staan.

Een dag voor D-Day sprak scheldkanon Patton zijn troepen toe, waarin hij zijn fameuze strategie toelichtte: aanvallen en vooral geen posities vasthouden. 'We gaan godverdomme niets vasthouden, behalve de kloten van de Duitsers. Die trekken we eraf en daarna schoppen we genadeloos de stront uit ze.'

En zo geschiedde. Patton verjoeg de Duitsers nog sneller uit Frankrijk dan ze er per Blitzkrieg waren ingekomen. Na de oorlog werd hij geëerd met een een route die de bevrijdingstocht volgde. Het verhaal lees je hier.

03-06-2009

Verborgen schatten



Booswichten hebben de afgelopen weken al wat filmpjes voorbij zien komen. Maar voor Promotor heb ik nu alles en meer bij elkaar geknutseld in een website. Filmpjes, foto's, kaartjes, gps-routes, de hele hatseflats.

Vanaf morgen ligt Promotor in de bussen en schappen, waarin het bijbehorende artikel staat, met verwijzing naar de website. Maar een Booswicht heeft of neemt altijd voorrang. Dus daarom kun je de website nu alvast zien.

02-06-2009

Schadeformulier te klein voor Fransman



Franse motorrijder met haast kopte gisteren tegen een voorligger aan bij Schiphol en lanceerde zijn duo. Hoe ver? Niet pakweg 100 of 200 meter, maar 190. Dat heeft iemand dan toch vrij precies nagemeten. Alsof het bij Te Land, ter Zee en in de Lucht hoort: Gooi 'm der Af, of zoiets. Meetlint erbij of stappen tellen. 'Wilt u nog even blijven liggen, meneer? We zijn bijna klaar met meten.' Of misschien wilde de verzekering het weten. Maar dat is dan nog best lastig om op de situatieschets te krijgen.