23-07-2009

Is het nou gezellig in de DDR?


Nee, de Deutsche Demokratische Republiek bestaat niet meer. Maar dat ze de sporen van de Demokratisten zo vreselijk drastisch hebben uitgewist, had ik ook weer niet verwacht toen ik aan de tocht langs de Duitse Oostzeekust begon.

Ik kwam bijna nog meer sporen van tegen van Hitler dan van Honecker. Seebad Prora (foto) was er een van. De raketbasis van Peenemunde - puur Syldavie en ook het decor van James Bond's Moonraker - was het tweede. En verder zag ik eigenlijk alleen maar gerenoveerde oude glorie en nieuwe rijkdom.

Maar is het er nou een beetje gezelliger geworden? Ja. Soms meer dan me lief was, waardoor ik twintig jaar na de val van de muur toch nog op de vlucht moest. Oftewel: zojuist weer een reisverhaaltje afgerond. Staat in de volgende Promotor.

Met enkelbandje naar Kent


Morgen er eindelijk even uit. Een paar dagen naar Zuid-Engeland - Kent en misschien Wight. Normaalgesproken heb ik in juli al de helft van mijn reisjes gemaakt. Dit jaar ben ik wegens gezwoeg niet veel verder dan Uitgeest gekomen.

Bij wijze van proef heb ik me aangemeld bij Google Lattitude. Dat is een soort huisarrest voor onderweg; een digitale enkelband waarmee ze thuis kunnen zien of ik wel op tijd in mijn mandje lig en niet tot vijf uur 's morgens in het casino of het paaldanspaleis rondhang. Doe ik dat toch, dan heeft Google waarschijnlijk wel een toepassing waarmee ik via mijn mobieltje pijnlijke stroomstootjes zal ontvangen. Google Torture of zo. Op het kaartje hiernaast zie je waar ik uithang.

Update: Lattitude deed het niet. Of eigenlijk deed mijn hele telefoon het niet. Was wel lekker rustig, toch.

16-07-2009

Blafhoest door Franse miljeubenzine


Vroeger moest je helemaal in het Oostblok tanken om een hoestende motor met rokende uitlaat te krijgen. Sinds kort hoef je niet verder dan Frankrijk. Daar hebben ze bij een groot aantal tankstations Euro 95 vervangen door SP95-E10, euroloodvrij met 10 % bio-ethnanol.

De nieuwe benzine schijnt goed voor het milieu te zijn, maar sommige motoren worden er ziek van: verminderde prestaties, onregelmatige stationairloop en pingelen zijn de eerste verschijnselen. Dat blijkt uit een belrondje dat de ADAC bij fabrikanten maakte. BMW's, Harleys van na 1980 en Triumphs van na 1990 zouden het mengsel goed verdragen. Maar Kawasaki gaf aan dat bovengenoemde problemen kunnen ontstaan. Bij andere fabrikanten is dat ook niet uitgesloten, maar die reageerden wat minder alert dan Kawa en hebben de zaak nog in onderzoek.

Als je het niet vertrouwd of problemen merkt, kun je volgens de ANWB in Frankrijk het best ‘SuperPlus 98’ tanken.

06-07-2009

Cote d'Azur? Nu even niet


De Tour verlaat vandaag na twee etappes de beroemdste kust ter wereld: de Côte d'Azur. Kan natuurlijk dat je na het zien van de mooie beelden zin hebt gekregen er direct op af te stormen. Maar zelf zou ik het nog niet te doen. Beter even wachten tot het najaar. Dan is het allesbehalve eenzaam en verlaten, maar je hoeft niet meer in de hitte langs eindeloze files te ploegen en in de rij te staan voor een plaatsje op een terras.

Sommigen zullen nu zeggen: maar ik ga voor de meiden en die zijn dan ook weg. Maar dat is niet waar. Het barst juist van de meisjes in het najaar. Ze zijn alleen boven de zestig. Volgende maand in Promotor mijn verhaal over de Cote d'Azur na sluitingstijd.


03-07-2009

Slooppremie bij elektrische bamiscooter


In de motorwereld barst het van de mannen die precies weten hoe een echte motor hoort te rijden, te klinken en eruit hoort te zien. Dus verandert er maar weinig, want alles wat afwijkt vinden ze maar niks.

Voor vernieuwing moet je in een heel andere hoek van de motorwereld zijn: bij de meisjes. Daar kan alles wat bij mannen taboe is: gekke kleurtjes, hippe designs, made in China, een stofzuigerblok en vanaf nu zelfs een slooppremie. Dit alles bij elkaar vind je terug in de Ebretti Electric. Klinkt Italiaans, maar is een elektrische Nederlandse bamiscooter. Oftewel: gebouwd in China, maar dan wel volgens moderne Nederlandse normen.

Het resultaat: een kek en wellicht degelijk retroscootertje dat 45 km/h haalt en een actieradius van ruim 50 km zou hebben. De 25 km/h-versie moet met een volle accu zelfs 80 km ver komen. De adviesprijs is het dubbele van een gewone bamiscooter: 2395,-, maar wie een aftandse stinkscooter of -brommer inlevert, krijgt 350 euro slooppremie terug. De kosten voor elektriciteit liggen 70 procent lager dan voor benzine. En nog lager als je hem in het stopcontact van de buren prikt.

Ebretti richt zijn pijlen vooral op meiden van tussen de 16 en 25, yuppen en Holleeders. Maar je zou toch zelf ook bijna een proefritje gaan maken.


02-07-2009

Overheidscampagnes vaak voor niks


De overheid als opvoeder, het wil maar niet lukken. Dat blijkt uit onderzoek van de overheid zelf. Postbus 51-campagnes (Ga niet slapen als je rijdt, Douche minder vaak of Betaal meer belasting) blijken nauwelijks effect te hebben.

Dat is een klap in het gezicht voor enkele betrokkenen. Voor sukkels als ik bijvoorbeeld - maar ik had het kunnen weten. Zelf schreef ik onder meer brochures voor vergeten campagnes als Rij nogal langzaam, Files zijn niet zo erg en Trek in het verkeer altijd een schone onderbroek aan.

Hiervoor moest ik vergaderingen bijwonen met soms wel tien man aan tafel (beleidsmedewerkers, voorlichters, communicatieadviseurs, een reclamegoeroe en een paar carrieretutjes), waar me verteld werd wat er in moest komen te staan. Ik begreep het allemaal maar half, maar schreef de tekst in twee dagen. In de drie weken erna werd deze besproken, ge-pre-test en geevalueerd. Vervolgens moest ik het woord 'stoplicht' veranderen in 'verkeerslicht'. We maakten er een foldertje van en mijn opdrachtgever stuurde een rekening van twee ton naar het ministerie. Daarna mocht ik op zijn kosten naar de Chinees. Jippie!

Of zelfs naar de Japanner, als er communicatievolk meeging.
'Zouden overheidscampagnes nou ook echt werken?' vroeg ik eens serieus. Besmuikt gelach aan tafel. Gansje, gansje, wat moet jij nog veel leren, voelde ik ze denken.
'Dat moet je op de lange termijn zien...,' sprak adviseur 1.
'Of op de heel lange termijn soms,' verbeterde adviseur 2.
'Maar we doen dit toch niet voor niks?' vroeg ik.
'Ik weet niet wat jij krijgt, maar wij doen het zeker niet voor niets,' schaterde de reclamedinges en prikte in zijn biefstuk teriyaki.
Noemen ze mij wel eens cynisch, maar dit waren de pro's.