12-04-2010

Boss Hoss blaast Primavera schoon

Ook al was de Primavera van zaterdag voor de meesten de eerste grote tocht van het jaar, ook al lagen de wegen er niet brandschoon bij, toch is de voorjaarstocht probleemloos verlopen. Dit was deels te danken aan de inzet van een Boss Hoss. De luchtinname en blaascapaciteit van deze achtcilinder (385 pk, zonder lachgas) was zo groot dat wegen volledig werden schoongeblazen. Klein nadeel was dat de bloesem van de bomen verdween en tulpen terug de grond inschoten. Maar ook met beperkte bloemenpracht was het een echte lenterit. De bewijzen gaan zich straks opstapelen op de website van Promotor.

10-04-2010

We zijn er klaar voor

Straks de eerste Primavera. De voorraadkar zakt bijna door zijn as.

07-04-2010

GristenUnie: hogere boetes voor rijken

Rijke mensen zijn slecht en daarom zouden ze hogere verkeersboetes moeten betalen. Dat standpunt komt niet eens van de SP, maar van de GristenUnie. De Bijbelboertjes hebben wel eens horen zeggen dat rijke mensen in champagne zwemmen en zich niets aantrekken van bekeuringen.

Het tegendeel is waar: juist in de VVD-enclave Wassenaar hebben ze ontdekt dat je uit een Senseopad twee kopjes kunt halen. Hier hebben ze twee SUV's voor de deur, maar geen geld om hun kinderen op schoolreis te sturen. Nergens anders zie je mensen bij de slager die vleeswaren per half ons bestellen. Ze zijn bereid voor elk dubbeltje een gevecht aan te gaan. Als boetes ergens pijn doen, dan is het hier.

Ons enige Wassenaarse clublid (HD, 350 km/jaar) heeft dan ook een heel andere mening over de verkeersboetes dan de Gristen-provincialen: 'De verkeersboetes voor armen moeten omheug! Armen zijn namelijk slecht, daerom zijn ze arm. Die hebben geen idee wat geld waerd is. Daerom staen de paupers van Wehkamp tot DSB in het reud. Interesseert ze geen bal, want de stemmenkopers van de PvdA springen toch wel bij. De kredietcrisis is niet vereurzaekt omdat bankdirecteuren-er-een-zooitje-van-hebben-gemaekt, maer omdat tokkies hun leningen niet terugbetaelden!'

04-04-2010

Extra verkeersinformatie Belgiƫ


Oppassen: 100.000 Belgische automobilisten rijden rond zonder rijbewijs, onder wie een groot aantal minderjarigen. Caught on tape: Manneken Pis maakt een ritje in zijn nieuwe auto.

03-04-2010

Proefrit op pre-productie diesel met dafbak

Post van onze goede vriend Roelof. Afgelopen week heeft hij een proefrit gemaakt op een pre-productie E.V.A. Track automatic. Een diesel met een dafbak, ik wist niet dat het bestond. Horror in het kwadraat? Nee, eerder een geval van min + min = plus, volgens Roelof. En nog van Nederlandse makelij ook.

'Wat een aangename verrassing! Ondanks allerlei nieuwe contructies aan deze fiets, voelt het alsof je wegrijdt op een Honda. Alles zit op de goede plaats, alleen koppeling en versnellingen ontbreken door de CVT dus. Maar daar ben je na een paar kilometer aan gewend. Verder bestaat de fiets vooral uit bestaande kwaliteitsonderdelen. Wat zich vertaalt in een perfecte handelbaarheid. Zowel bij hoge snelheid als bij slalommen, achtjes draaien en noodstops. Door het extreem lage verbruik zijn de kosten per kilometer € 0,06. Het enige dat me zou weerhouden er een te kopen is de prijs van € 17.500,-. En het ontbreken van K-serie richtingaanwijzers, want daar ben ik aan gewend.

Erik Vegt, de man achter EVA, verdient een lintje. Ik ben er gewoon trots op dat dit een Nederlands product is. Meer informatie over de motor: hier. En hier wat plaatjes die ik gemaakt heb. Nee, ik sta er zelf niet op. Maar ik kan je wel zeggen dat ik het HorizonTaal T-shirt droeg. Desondanks mocht ik rijden met de E.V.A. :))'

100 pk-limiet weer in beeld

De Telegraaf meldt dat de Europese Commissie de 100 pk-limiet voor motorfietsen weer eens overweegt in te voeren. Ze zouden er al ver mee zijn. Een jaar of vijftien geleden hebben ze ook al geprobeerd. Dat ging uiteindelijk niet door, want diepgravend onderzoek kon niet aantonen dat motoren met meer dan 100 pk onveiliger waren.

Het lijkt moeilijk te bewijzen dat het aan de motoren zelf ligt. Dus zou je het op de rijders moeten gooien. Best kans dat roekeloze types zich aangetrokken voelen tot hoge vermogens. Maar als die geen 150 pk-motor kunnen kopen, gaan ze scheuren met 100 pk. Vergelijk het met kleur. Bij auto's schijnen rode meer brokken te maken. Want heethoofden vallen op rood. Maar zijn de heethoofden ineens minder heethoofd als je de kleur rood verbiedt?

Dan kun je aan de gang blijven, totdat we allemaal op een zwarte Solex rijden. Of waarschijnlijk nog verder, want ambtelijke commissies zullen nooit zeggen: 'Het verkeer is nu wel veilig, laten we onszelf opheffen.'

01-04-2010

VVN meldpunten voor gevaarlijke wegen

Nederland heeft de veiligste wegen ter wereld. Dus nu nog strijden voor nog meer rotondes, flitspalen, verkeersdrempels en minder bochten grenst aan fundamentalisme. Toch, of daarom, heeft Veilig Verkeer Nederland zojuist drie meldpunten geopend voor verkeersklagers, zodat ook het allerlaatste beetje avontuur uit de wegen gestreken kan worden.

Zou er gebruik van worden gemaakt? Vast wel. Hoe beter de wegen, hoe sneller mensen klagen, zo gaat dat.

Link wordt het als de klagers de grenzen oversteken en terecht komen in gebieden waar de wegen nog niet foolproof zijn. Daar moeten ze ineens echt opletten. Ben benieuwd hoe de Nederlanders het er daar in de statistieken van af brengen. We schijnen bekend te staan de slechtste rijders van Europa, kwam laatst uit een onderzoek. Misschien een ideetje voor VVN: richt Veilig Verkeer Buitenland op. Hebben ze daar nog jarenlang werk, kunnen ze veel mooie dienstreisjes maken en hoeven ze niet steeds in de spiegel te kijken of Peter R. de Vries achter ze aan zit.