08-03-2010

Lekker vreemdgaan

Tjongejonge, zo lekker gereden gisteren dat ik om de paar kilometer tegen mezelf zei: ‘Tjongejonge, wat ben ik toch lekker aan het rijden!’ Het zonnetje scheen en tussen Den Haag en Delft kwam ik op weggetjes, straatjes en paden waar ik nog niet eerder was geweest. Ik zag parkjes en huizen die ik nog niet eerder had gezien. Alles zag er vriendelijker uit dan vanaf de grote wegen. Overal kon ik bij komen. Wat een vrijheid.

Dit alles werd bereikt door vreemdgaan: ik ben gaan fietsen. Jazeker. Op mijn oude Giant X2000. Ga ik vaker doen. Met de fiets kun je op mooie plekjes komen. Met de motor moet je steeds langer zoeken. Elk jaar raken we stiekemweg honderden kilometers motorweg kwijt, fietspaden groeien alleen maar. Terwijl fietsers geen cent wegenbelasting betalen. Maar goed, ik hou mijn mond maar, voor je het weet roepen ze dat je aan het boze witte mannen syndroom lijdt. Op de terugweg kocht ik drie boeken over de ondergang van de beschaving.

2 opmerkingen:

  1. In de jaren '30 had je rijwielbelasting. Kreeg je een plaatje op je achterspatbord. Als je werkloos was in die dagen, kreeg je dat plaatje voor nop. Daar was je niet blij mee, want aan het plaatje zag je dat ie door de overheid was gesponsored.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fiets? Zo'n ding met 2 kickstarters?

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren? Meld je dan eerst aan bij de Booswichtenclub.