03-04-2010

100 pk-limiet weer in beeld

De Telegraaf meldt dat de Europese Commissie de 100 pk-limiet voor motorfietsen weer eens overweegt in te voeren. Ze zouden er al ver mee zijn. Een jaar of vijftien geleden hebben ze ook al geprobeerd. Dat ging uiteindelijk niet door, want diepgravend onderzoek kon niet aantonen dat motoren met meer dan 100 pk onveiliger waren.

Het lijkt moeilijk te bewijzen dat het aan de motoren zelf ligt. Dus zou je het op de rijders moeten gooien. Best kans dat roekeloze types zich aangetrokken voelen tot hoge vermogens. Maar als die geen 150 pk-motor kunnen kopen, gaan ze scheuren met 100 pk. Vergelijk het met kleur. Bij auto's schijnen rode meer brokken te maken. Want heethoofden vallen op rood. Maar zijn de heethoofden ineens minder heethoofd als je de kleur rood verbiedt?

Dan kun je aan de gang blijven, totdat we allemaal op een zwarte Solex rijden. Of waarschijnlijk nog verder, want ambtelijke commissies zullen nooit zeggen: 'Het verkeer is nu wel veilig, laten we onszelf opheffen.'

8 opmerkingen:

  1. Been there, done that...!

    Alleen oppassen dat het deze overbetaalde, zakkenvullende, graaiende, nietsnutigge, stoffige europeese ambtenaren deze keer wél lukt.

    Waar gaat dat heen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. nee joh, gewoon alles wat meer dan 1 cilinder heeft verbieden. Iedereen weet dat er meer ongelukken gebeuren met 2,3,4 of meer cilinders vaker betrokken zijn bij ongelukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Chris. Op zich heb je daar natuurlijk gelijk in.

    Voor de auto's kunnen we ook stellen: 140pk is genoeg. Alles daarboven is niet nodig en zorgt alleen maar voor gevaarlijke situaties. Dus: geen auto's boven de 140pk meer verkopen in Europa. Wie kan daar nu op tegen zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @chris

    Je kan inderdaad ook heel veel lol hebben op een motor met 37kW of minder. Ligt dan wel meer aan de berijder dan de motor.

    @namoh

    Vind ik ook wel een goed plan. Want wat heb je aan een auto met 555pk? Alleen wat sneller optrekken misschien? En harder dan 120/130 mag/kan je in europa toch niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel veel vermogen hebben zonder het te kunnen gebruiken, kan zelfs behoorlijk irritant zijn. Dan zit je je maar in te houden en ben je alleen nog maar met het apparaat bezig. Maar er zijn genoeg motorrijders die dat wel leuk vinden. Ieder zijn smaak, ik zou het niet willen verbieden.
    Maar als je je gaat afvragen wat nou echt nodig is, hou je erg weinig over hoor. Allemaal een Zeeman-onderbroek, iedereen dezelfde Lada, allemaal naar de Aldi. Maar ja, juist de onnodige zaken geven het leven kleur, nietwaar. Ik zou geen dag zonder willen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mr. Spock

    Waarom niet gelijk in de hoogste versnelling ??
    => Laten we de mensheid opheffen, hartstikke veilig, kan niemand meer doodgaan.......

    Zoals je begrijpt word ik een beetje moe van die azijnpissers(met dank aan JDO voor dit voortreffelijk woord)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, mijn eerdere commentaar was ook cynisch bedoeld.

    Het is een forse inperking van de keuzevrijheid van de burger waar zomaar over gesproken wordt. Stel als politicus iets vergelijkbaars eens voor auto's voor en de Telegraaf, Bild Zeitung, The Sun, ANWB-kampioen, Aptroot, en horden anderen maken je tot de kop van jut.

    Een bedenkelijke zaak is dat onze als grondig bekend staande oosterburen het al in de praktijk hebben gebracht. Ik vermoed commerciele belangen, omdat destijds het plaatselijk gemaakte merk toch niets boven de 100PK maakte. Maar een belangrijker reden is dat ze de maximumsnelheid niet durven in te voeren. Wie dat oppert, zal er namelijk de verkiezingen verliezen. Daarom maar een andere oplossing gekozen...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Och, 100 pk met 200 Nm geeft ook wel plezier.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren? Meld je dan eerst aan bij de Booswichtenclub.