03-04-2010

Proefrit op pre-productie diesel met dafbak

Post van onze goede vriend Roelof. Afgelopen week heeft hij een proefrit gemaakt op een pre-productie E.V.A. Track automatic. Een diesel met een dafbak, ik wist niet dat het bestond. Horror in het kwadraat? Nee, eerder een geval van min + min = plus, volgens Roelof. En nog van Nederlandse makelij ook.

'Wat een aangename verrassing! Ondanks allerlei nieuwe contructies aan deze fiets, voelt het alsof je wegrijdt op een Honda. Alles zit op de goede plaats, alleen koppeling en versnellingen ontbreken door de CVT dus. Maar daar ben je na een paar kilometer aan gewend. Verder bestaat de fiets vooral uit bestaande kwaliteitsonderdelen. Wat zich vertaalt in een perfecte handelbaarheid. Zowel bij hoge snelheid als bij slalommen, achtjes draaien en noodstops. Door het extreem lage verbruik zijn de kosten per kilometer € 0,06. Het enige dat me zou weerhouden er een te kopen is de prijs van € 17.500,-. En het ontbreken van K-serie richtingaanwijzers, want daar ben ik aan gewend.

Erik Vegt, de man achter EVA, verdient een lintje. Ik ben er gewoon trots op dat dit een Nederlands product is. Meer informatie over de motor: hier. En hier wat plaatjes die ik gemaakt heb. Nee, ik sta er zelf niet op. Maar ik kan je wel zeggen dat ik het HorizonTaal T-shirt droeg. Desondanks mocht ik rijden met de E.V.A. :))'

3 opmerkingen:

  1. Op de website zeggen ze "Electrisch rijden zal nu zeker op de middellange en lange afstand het onderspit gaan delven tov dieseltechnology.".

    Wat mij betreft helemaal juist: de manier waarop we nu electrisch rijden is niet bepaald het ei van Columbus. Liever een heel zuinige dieselmotorfiets.

    Jammer alleen dat, afgezien van K-serie richtingaanwijzers, er nogal een BMW Motorad imago om de Tracker hangt. Voor de stadsmensen: "trekker" is in de rest van Nederland het gebruikelijke woord voor tractor.

    Ik wacht het met de Tracker nog even af. In 2009 heb ik hem al op de motorbeurs in Utrecht gezien. Maar volgens mij is het ding nog steeds niet echt in serieproductie. Of loop ik zelf achter?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De BMW GS all-road is nu eenmaal de best verkochte all-road fiets van Nederland en heeft een vergelijkbare nieuwprijs. Op de cardanklok na heeft de Track niets met BMW te maken.

    Mogelijk dat ik je op het verkeerde spoor heb gezet met mijn wens voor BMW K-serie stuurarmaturen (welke BMW helaas niet meer gebruikt) welke ergonomisch erg handig zijn (mijn 2 cent!).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Roelof1966. Nee, het is mijn eigen vooroordeel, denk ik. Via de media heb ik de ontwikkeling van de Tracker met grote belangstelling gevolgd. Er is ondertussen al best veel media-aandacht geweest.

    Ik heb een citaat van één van de direct betrokken ontwikkelaars gehoord/gelezen waarin wordt gezegd dat veel van de prospects en klanten BMW-rijders zijn (waren?). Hoewel de uitstraling van BMW tegenwoordig anders is, heeft dat vermoedelijk wel te maken met het "freude am fahren" idee: een degelijke, zuinige motorfiets die vooral in dienst staat van de bestuurder die (lange afstanden) comfortabel wil rijden. En vanwege de prijsstelling past de Tracker ook goed in de lijn van BMW.

    Door deze overeenkomsten wordt de Tracker bij mij in ieder geval in dezelfde hoek gepositioneerd als de (meer traditionele) BMW's. Ik pas goed in de doelgroep van de Tracker, en vind ook dat het een product is waarop we trots kunnen zijn. Toch wacht ik het nog even af.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren? Meld je dan eerst aan bij de Booswichtenclub.