16-07-2009

Blafhoest door Franse miljeubenzine


Vroeger moest je helemaal in het Oostblok tanken om een hoestende motor met rokende uitlaat te krijgen. Sinds kort hoef je niet verder dan Frankrijk. Daar hebben ze bij een groot aantal tankstations Euro 95 vervangen door SP95-E10, euroloodvrij met 10 % bio-ethnanol.

De nieuwe benzine schijnt goed voor het milieu te zijn, maar sommige motoren worden er ziek van: verminderde prestaties, onregelmatige stationairloop en pingelen zijn de eerste verschijnselen. Dat blijkt uit een belrondje dat de ADAC bij fabrikanten maakte. BMW's, Harleys van na 1980 en Triumphs van na 1990 zouden het mengsel goed verdragen. Maar Kawasaki gaf aan dat bovengenoemde problemen kunnen ontstaan. Bij andere fabrikanten is dat ook niet uitgesloten, maar die reageerden wat minder alert dan Kawa en hebben de zaak nog in onderzoek.

Als je het niet vertrouwd of problemen merkt, kun je volgens de ANWB in Frankrijk het best ‘SuperPlus 98’ tanken.

2 opmerkingen:

  1. Krijg je bij kruispunten dan ook de volgende bordjes te zien?

    Wacht tot de rook is opgetrokken, er kan nog een motorrijder aankomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In Zweden - ook een land waar de overheid de burgers graag vertelt wat goed voor ze is - is het spul te krijgen, echter vaak wel naast ELV95, en met duidelijke vermelding.

    Een ervaren Honda-monteur verzekerde me eerder al dat je met de moderne modellen (voorzien van electronische ontsteking en vaak e-injecttie) problemen kunt verwachten met brandstof voorzien van ethanol. De systemen zijn niet ontworpen voor ethanol, dat voor een aantal chemische eigenschappen fors verschilt van benzine.

    Vanwege de concurrentie die de produktie van bio-brandstoffen levert met voedselproduktie ben ik sowieso geen voorstander van bio-brandstoffen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren? Meld je dan eerst aan bij de Booswichtenclub.