23-07-2009

Is het nou gezellig in de DDR?


Nee, de Deutsche Demokratische Republiek bestaat niet meer. Maar dat ze de sporen van de Demokratisten zo vreselijk drastisch hebben uitgewist, had ik ook weer niet verwacht toen ik aan de tocht langs de Duitse Oostzeekust begon.

Ik kwam bijna nog meer sporen van tegen van Hitler dan van Honecker. Seebad Prora (foto) was er een van. De raketbasis van Peenemunde - puur Syldavie en ook het decor van James Bond's Moonraker - was het tweede. En verder zag ik eigenlijk alleen maar gerenoveerde oude glorie en nieuwe rijkdom.

Maar is het er nou een beetje gezelliger geworden? Ja. Soms meer dan me lief was, waardoor ik twintig jaar na de val van de muur toch nog op de vlucht moest. Oftewel: zojuist weer een reisverhaaltje afgerond. Staat in de volgende Promotor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren? Meld je dan eerst aan bij de Booswichtenclub.