16-06-2009

Grote Lucht Denemarken


Ruimte, vrijheid en weidsheid. De Amerikanen hebben daar Big Sky Country voor - oftewel Montana - maar wij hebben ook zo'n land. Big Sky Denmark. Met name langs de Deense westkust zul je het ervaren. Vandaar dat kunstschilders er in groten getale zijn neergestreken. Om de luchten te schilderen en er ongestoord te kunnen rommelen.

In augustus had ik er een paar onverwacht geweldige dagen. Onverwacht, omdat ik Denemarken altijd maar een beetje saai vond. Maar de westkust is nu toch wel mijn favoriete weg naar het Hoge Noorden geworden. Leuker, frisser, vrijer dan de routes door het binnenland of over de Oostzee-eilanden - waar het vaak aanvoelt alsof je op een begrafenis bent: stil, streng en beklemmend.

Het verhaal over de Deense westkust heb ik zojuist opgestuurd. In de volgende Promotor wordt het gepubliceerd.

2 opmerkingen:

  1. ...snif snif...ik ruik rook. Staat er ergens een toetsenbord in de fik?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi - ik kijk naar de nieuwe Promotor uit. Deense westkust moet ik ook maar eens proberen.

    De route via Puttgarden naar het noorden vind ik (na Hamburg) ook best te pruimen, hoor. Het stukje Sleeswijk-Holstein is mooi, en in Denemarken is het ruim, schoon en je schiet goed op. Een paar keer heb ik Kopenhagen als tussenstop gebruikt. Betaalbare hotels en een uitstekend uitgaansleven. In Lord Nelson (www.lordnelson.dk) kun je lokale bieren en ciders proeven, binnen roken voor de liefhebbers, en gratis internetten.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren? Meld je dan eerst aan bij de Booswichtenclub.